Skūtsjehistorie
Wytgaard
Deze beide
onderstaande stukjes komen uit `t Havenpypke, het dorpsblad van
Wytgaard. Zij geven
aan samen met foto, dat er vroeger in Wytgaard ook skūtsjes hebben
gevaren en
Wytgaard als thuishaven hadden.
Beurtschipper
in Wytgaard
Sinds
1795 heeft de familie JORNA uit Wytgaard transporten verzorgd. In dat
jaar liet beurtschipper
Floris Sybrens JORNA (*05-10-1774
te Wytgaard - †13-05-1830
te Wytgaard)
te Drachten
het eerste beurtschip bouwen. Hij vervoerde er van alles en nog wat
mee.
In
de tijden rond 1900 was het diens nazaat, Floris Abes JORNA
(*08-02-1853
te Wytgaard - †07-06-1930
te Wytgaard),
die beurtdiensten onderhield naar Leeuwarden en ook wel naar Sneek.
Hij was getrouwd met Petronella Ages POSTMA (*04-08-1856
te Haskerdijken - †25-01-1946
te Wijtgaard).
Hun beide zonen Age Floris JORNA (*16-04-1887
te Wytgaard - †23-10-1974
te Wytgaard)
en
Jan Floris JORNA (*01-10-1890
te Wytgaard - †09-11-1979
te Wytgaard)
zetten
het bedrijf voort. Men noemde hen Age en Jan "skipper".
Age
woonde voorheen op de Buorren nummer 29. Ze hadden een pakhuis op de
plaats waar nu Wiebe KINGMA zijn timmerwerkplaats heeft. Later kocht
Age de leegstaande openbare lagere school en ging er wonen (thans
Buorren no. 38). Daar trouwde hij met Ida YNTEMA (*05-03-1899
te Workum - †15-07-1975
te Wytgaard).
Broer Jan woonde met zijn vrouw, Hiltje
HEMSTRA (*24-03-1895
te Wytgaard - †15-08-1979
te Wytgaard),
aan de overkant op Buorren nummer 47. Na het beurtschip, kwam paard
en wagen en weer later werd met vrachtwagens, de beurtdienst
onderhouden. De beide JORNA's zijn in 1964 uit de zaak gestapt, die
ze overdroegen aan de zoon van Age, Floris Age JORNA.
Vader en zoon ruilden van
woning,
zodat Floris bij de zaak kwam wonen en Age weer op Buorren 29
terechtkwam. Age
overleed in oktober 1974. Zijn broer Jan in november 1979. Floris nam
nog
opslag van kunstmest, veevoeders en brandstof in de oude school en is
in 1974
definitief met het bedrijf gestopt. Daarmee kwam een eind aan 180 jaar
Jorna's
beurt en vrachtdiensten.
Beurtschip
van de familie
Jorna in de haven van Wytgaard. Rechts van de mast, met strohoed Jan
Fokkema.
Vooraan rechts Jan Jorna en op de wal Doeke Hemstra. De foto is genomen
in de
"Wytgaardster Vaart" in Wytgaard.
(Deze foto is uit het
boek:
Met Beurtschippers en boderijders door Friesland-
Albert Buursma en Wim Mollema)
Turfschipper
in Wytgaard
Zeer bekend was ook
Petrus (Pieter)
RONDEMA (*05-04-1867 te
Wirdum – †12-09-1928 te Wytgaard), getrouwd op
16 dec. 1893 met Tjitske MEETER (*31-03-1868 te Harkema - †11-04-1946
te Wytgaard). Een tante van de Lodewijk MEETER die het huidige
skūtsjesilen heeft laten voortbestaan.
In 1901 kocht hij een in
Delfshaven gebouwd schip van 28 ton. Een houten paviljoentjalk (16,99 x
3,34 m)
uit 1887 met de naam ‘De Goede Verwachting’ [L 193 N / S 432 N].
Daarmee werd
overal vandaan turf aangevoerd. Dit schip werd in 1921 vervangen door
een
ijzeren 3 pk stoomboot genaamd ‘Kolibri’ [L 1416 N]. Dit schip was in
1912
gebouwd in Joure. Pieter RONDEMA had in de haven van Wytgaard voor zijn
schip een
vaste ligplaats.
Het echtpaar kreeg negen
kinderen,
waarvan de oudste zoon Machiel, geboren in 1894, verdronk in 1919 bij
een
scheepsramp bij de Doggersbank. Pieter is in september 1928 overleden.
Zijn
vrouw overleed in 1946, waarna hun zoon Eldert RONDEMA (*07-02-1902 te
Wytgaard - †21-08-1982 te Wytgaard) nog een aantal
maanden
met de turfvaart is doorgegaan.
Het
turfschip ‘De Goede Verwachting’ van de familie Rondema in de
thuishaven van
Wytgaard.
Op
deze uit
1908 daterende foto staan van links naar rechts: moeder Tjitske,
Pietje, vader
Petrus en Eldert.
In
1928 heeft Eldert het schip met alle rechten overgedaan aan Albert de
RUITER (*13-05-1899 te Oosterzee - †07-07-1969 te Leeuwarden). Deze nam de turf- en fouragehandel over en heeft nog zes jaar
met het schip gevaren. Albert de RUITER woonde vroeger in huisjes die
achter café ’s Lands Welvaren stonden. Hij verzorgde destijds voor 1928
met zijn hondekar transporten voor o.a. expediteur Jouke Feddes van der WERFF (*17-06-1874 te Dearsum - †21-11-1952 te Leeuwarden). Naast het schip kreeg Albert in 1929 ook de beschikking over een auto, de beroemde Willy’s Six. Hij
transporteerde naast brandstof puin, zand en grind en had tot 1949
melkritten.
Beide grote transportnamen uit Wytgaard zijn tegenwoordig weer met een
skūtsje verbonden, nu als sponsor bij de 'Jonge Rein'.
Van
de brede Wytgaardster Vaart is thans niet veel meer over en van een
haven al helemaal niet. Toch hebben er schepen gevaren tot 32 ton.